آنچه ما فکر می­کردیم

ما فکر می کردیم ویپ بهتر از سیگار و در واقع شکل بهبود یافته سیگار کشیدن با آسیب و خطر کمتر شیمیایی و سرطانی است ما به خودمان می­گفتیم که بی­خطر است و این واقعیت را انکار میکردیم، بین کارهایمان، بعد از میان برنامه­ ها، در داخل دستشویی و حتی پشت میزهای کارمان آن را دود می­کردیم.

برخی از ما با هزینه کردن صدها دلار روی دستگاه­های کاملی از ویپ تلاش می­کردیم ابرهای قابل توجهی از دود بیرون بدهیم. ساعت­های بیشماری را برای دزدکی مصرف کردن ویپ هدر دادیم. به طرز افراطی مصرف کردیم، برخی از ما دنبال راه­های ساده­تر می­گشتیم اما اعتیاد به نیکوتین کماکان سرجایش بود.

ما تلاش می­کردیم در مورد مصرف در مکان­هایی که مصرف ممنوع بود پنهان کاری کنیم به سادگی تمامی هشدارها را در مورد سلامتی­مان نادیده می­گرفتیم.

ما دوستانی را می­شناختیم که از ویپ برای ترک سیگار کشیدن استفاده می­کردند، آنها با کاهش تدریجی و مرحله­ای، عاقبت توانستند کاملاً قطع مصرف کنند، شاید ما هم یک زمانی این کار بکنیم اما در حال حاضر ویپ چیزی است که فکر می­کنیم از آن لذت می­بریم.

ویپ نه تنها بوی تعفن نمی­دهد که بوی شیرین و قابل توجهی از خود به جا می­گذارد و البته ما متوجه احساس سوزشی در گلو و یا حالت تهوع ­های گاه و بیگاه شده بودیم، وقتی حجم زیادی از دود وارد ریه­ هایمان می­کردیم. ما اصلاً به اینکه در نیمه شب بیدار شده و یا صبح وقتی هنوز چشمانمان را باز نکرده بودیم  دنبال ویپ­مان بگردیم اهمیتی نمی­دادیم.

زمانی که ویپ مصرف می­کردیم تصور می­کردیم قوی و خوشتیپ به نظر می­رسیم، خودمان را متقاعد کرده بودیم که دوستانمان تحت تأثیر قرار گرفته­ اند اما در واقع با این رفتار نشان می­دادیم که سلامت عقل نداریم.

ویپ جدید بود ما  تصویر درستی از پیامدهای آن را به هیچ کس نمی­دادیم آن همه هشدار­ها در مورد سرطان­زا بودن و مشکلات ناباروری روی بسته­ های ویپ را فقط یک ضرورت قانونی ضد حال می­دانستیم.

با تمام این حرفها فکر می­کردیم عارضه­ های سلامتی فقط گریبان گیر افراد مسن می­شود و مصرف کنندگان ویپ که اکثراً جوان هستند نسل هوشمند­تر مصرف کنندگان  نیکوتین هستند. ما فکر میکردیم این اخبار و داستان­ها، گزافه ­گویی افرادی ترسو بود که توانایی ریسک و خطر کردن را نداشتند.

علاوه برآن، ما تصور می­کردیم که از کجا ممکن فردا بر اثر اصابت شهاب سنگ از بین نرویم آیا نگران بودن در مورد ویپ ارزشش را دارد.

با این همه، گاه و بیگاه در مورد افرادی که توسط ویپ به دام افتاده بودند متعجب می­شدیم، افرادی با چهره ­های رنگ پریده و یا آنهایی که صدایشان بر اثر مصرف ویپ تغییر کرده بود. با این حال ما فکر می­کردیم شانس اینکه یکی از این عوارض گریبان ما را بگیرد یک درصد است. قبل از اینکه قطع مصرف کنیم از خود می­پرسیدیم آیا همیشه شانس با ما یار بوده یا ویپ بدترین چیزی بوده که ما طی زندگیمان انجام داده­ایم، علاوه بر آن ما از شعار دادن لذت می­بردیم.

ما واقعیت را دریافتیم

مهم نبود ما چه فکر می­کنیم، نیکوتین به هر شکلی به شدت اعتیاد آور است، یک سم قوی که در حشره­ کش­ها استفاده می­شود.

هر چه مدت مصرف ما طولانی­تر می­شد ریسک و خطر سلامتی­مان بالاتر می­رفت. همان طور که ما زمان و هزینه­ای را که برای ویپ هدر داده بودیم در نظر می­گرفتیم پیامدهای آن مشهود­تر می­شد.

. فعالیت­های اجتماعی با خانواده و دوستان مشکل­تر می­شد، دچار دستپاچگی می­شدیم و وقتمان برای نقشه کشیدن این که کی و کجا تهیه و مصرف کنیم می­گذشت.

ما راه­های زیادی را برای تغییر وضعیت امتحان کردیم ابزارآلات گران قیمتی که از عهده­مان خارج بود خریدیم، پس از بارها تلاش برای قطع مصرف کامل، ما عاقبت به خودمان اقرار کردیم علاوه

بر تجربه ­ی خوش­آیند و بوی خوش ویپ، ما دیگر نمی­توانستیم ناراحتی و احساس خجالتمان را بابت به دام افتادن انکار کنیم.

ما نمی­دانستیم که رهایی از اسارت نیکوتین چه شکلی است و چه احساسی دارد، دستاویز و  بهانه ما ترس از ناشناخته­ ها بود. با این حال به این باور رسیدیم که چنانچه قطع مصرف کنیم احتمالاً حال خیلی بهتری خواهیم داشت. ما همچنین در مورد اینکه چگونه توسط این اعتیاد کنترل نشویم چیزی نمی­دانستیم.

آیا می­توانیم این چالش را قبول کنیم و قدم به یک زندگی رها از نیکوتین بگذاریم و  دروغ گفتن به خودمان را متوقف کنیم و احساس بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم.

ما یاد گرفتیم انتقال نیکوتین از راه دهان به مغز در کسری از ثانیه اتفاق می­افتد که اثر به شدت اعتیاد آوری دارد.

نیکوتین حالت شیمیایی مغز را تغییر می­دهد و منجر به احساس پاداش و لذت و خشنودی می­شود و یا می­تواند محرک افسردگی باشد. به مرور زمان مصرف نیکوتین بخشی از احساسات و فعالیتهای روزانه ما می­شود. حضور مداوم آن به یک همراه آرام بخش تبدیل می­شود و وابستگی ما را به آن افزایش می­دهد.

برای بسیاری از ما مصرف نیکوتین باعث تمرکز روی کارهایمان می­شد اما در ادامه مهمترین کار ما تمرکز روی تهیه و مصرف بود.

عاقبت ما متوجه شدیم که وابستگی جسمی تنها موضوع نبود و وابستگی احساسی و عاطفی به آن پیدا کرده بودیم، این وابستگی مشکلات بیشتری نسبت به کمکی که می­کرد ایجاد می­کرد.

برخی از ما با پیامدهای جسمی مواجه شدیم، از التهاب­های مزمن دهانی تا خطرات جدی­تر مانند سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان حنجره،  ناتوانی جنسی و فشار خون بالا گرفته تا آسیبهای سلولی و پیری زود­رس.

ویپ علاوه بر پیامدهای جسمی پیامدهای اجتماعی هم  برای ما داشت.  ممکن است ما استفاده از ویپ را در آغاز برای پذیرش در جمع همسالان شروع کرده باشیم، اما درست هم مانند سیگار کشیدن استعمال ویپ هم یک ضد ارزش اجتماعی شد.

آنچه ما کشف کردیم

قطع مصرف کردن نیکوتین، یک چالش شخصی است که در صورت مشارکت کردن آن با دیگران آسان­تر می­شود. با شرکت در جلسات نیکوتینی­های گمنام و تمایل به قطع مصرف نیکوتین، امید را یافتیم و برای یک زندگی رها از نیکوتین نیرومند و قوی شدیم، آری ما بهبود پیدا کردیم.

علاوه بر جلسات، نیکوتینی­های گمنام چهار ابزار دیگر دارد، نشریات، لیست تلفن اعضاء، خدمت  و راهنما.

با خواندن پمفلت­­های نیکوتینی­های گمنام مانند، معرفی نیکوتینی­های گمنام، نیکوتینی­های گمنام چگونه کار می­کنند، خطاب به تازه وارد، راهنما در نیکوتینی­های گمنام و دعای آرامش برای مصرف کنندگان نیکوتین، نکاتی برای بدست آوردن آزادی از اسارت نیکوتین، به بینش رسیدیم.

ما پشتیبانی انجمن نیکوتینی­ های گمنام را دریافت کردیم و از طریق ارتباط با یک نیروی برتر بدان گونه که او را درک می­کردیم و مشارکت صادقانه با راهنما و سایر اعضاء انجمن نیکوتینی­های گمنام شکل ساده­ تری از پذیرش را مشاهده کردیم.

عاقبت اینجا امیدمان را یافتیم و به ما کمک شد تا از اعتیاد قدرتمند نیکوتین بهبود پیدا کنیم احساس لذت رهایی از نیکوتین جزو لذت­های نایاب زندگی است.

تنها لازمه عضویت در انجمن نیکوتینی­های گمنام تمایل به قطع مصرف نیکوتین است، سفر ما با تصمیم، شرکت در یک جلسه نیکوتینی­های گمنام شروع می­شود، در جلسات گفته می­شود آنچه را به کار شما می­ آید برداشت کنید و بقیه را رها کنید. با این حال می­شنویم که هر راهی برای قطع مصرف، نیازمند تمایل ماست. به وسیله راهنمایی یک راهنما توسط قدمهای دوازده گانه به ما کمک می­شود.

در مسیرمان به سوی شادی سرور و آرامش توسط قدمهای دوازده­ گانه راهنمایی و هدایت میشویم که نه فقط جسم ما که روح و روان ما را هم شفا می­دهد.  اصول روحانی برنامه پر محتوا و نیرومند هستند و نیازی نیست که ما حتما همه آن را درک کنیم نا زندگی ما را به سمت بهتر شدن تغییر دهند. ساده بگیرید وقتی آن را کار کنید نتیجه می­گیرید، تجربه ما نشان دهنده این است که نتایج به نفع هر بخش از زندگی ما، به مراتب بیشتر از مزایای نادرست استفاده از نیکوتین است. وعده­های ما تحقق پیدا کرد و رویای ما به حقیقت پیوست.

دعوتنامه برای شما

ما می­دانیم که شکست به هنگام تلاش برای قطع مصرف نیکوتین با اراده ­ی شخصی چه احساسی دارد ما راهی برای رهایی از اعتیاد پیدا کرده­ایم . چنانچه علاقمند به قطع مصرف نیکوتین به هر روش هستید انجمن نیکوتینی­های گمنام با دوازده قدم تحول­ پذیر، پنج ابزار سه دعا و پشتیبانی مداوم در خدمت شماست. ما حاضریم دانشی را که دریافت کرده­ایم  به رایگان با شما در میان بگذاریم.

اگر تازه وارد هستید و یا هنوز نیکوتین مصرف می­کنید بدانید که مهمترین عضو جلسه شما هستید. امیدواریم از آنچه که این برنامه ارائه می­کند بهره کافی را ببرید.

به نیکوتینی­های گمنام خوش آمدید.